Meer en langer verzuim
Het gemiddelde verzuimpercentage lag enkele jaren geleden nog op 4%. In 2022 is dit percentage gestegen naar 5,6%, het hoogste sinds de metingen in 1996. Het verzuim in de zorg blijft koploper met 7,9% (2021: 6,8%). Ook stijgt het verzuim in de bouw naar 5,3% (2021: 4,9%) en in de horeca naar 4,7% (2021: 4%). Met een gemiddelde van 9 werkdagen per jaar is ook de verzuimduur met een dag gestegen. En werknemers melden zich vaker ziek, gemiddeld 1,5 keer (2021: 1,2).
Vicieuze cirkel
In 2022 konden er dus van elke honderd werknemers er bijna zes (5,6%) niet werken door ziekte. In een tijd van personeelstekort is dat een extra groot probleem. Mensen zijn steeds langer ziek, intussen blijven vacatures onvervuld. Dat zorgt ook voor extra werkdruk. Zeker als een werknemer uitvalt en er niet meteen een vervanger te vinden is. Want dan moet een collega dat werk doen, terwijl die ook eigen taken heeft. Meer werk voor de huidige werknemer betekent meer risico op uitval en het ontstaan van een vicieuze cirkel.
Infographic
Nationale Nederlanden heeft een infographic gemaakt over de visie van werkgevers en werknemers op verzuimpreventie. Door op onderstaande afbeelding te klikken, kun je deze bekijken.
Oorzaken
Griep en verkoudheid zijn de meest voorkomende verzuimoorzaken. Gevolgd door psychische klachten, een belangrijke oorzaak bij langdurig verzuim. Mentale problemen zoals overspannenheid of burn-outs zorgen namelijk voor veel langere uitval van personeel. Verzekeraar Nationale Nederlanden onderzocht de oorzaken van deze psychische klachten en kwam tot de volgende conclusies:
- Zowel werkgevers (43%) als werknemers (38%) geven ‘het combineren van zaken als werk, zorg voor anderen en sporten’ als reden voor privégerelateerde psychisch klachten.
- 23% van de werknemers vindt zijn/haar gezondheid lijden onder het werk.
- 62% van de werkgevers maakt zich zorgen over de psychische gezondheid van (één of meerdere van) zijn of haar werknemers.
- Een kwart van de werknemers geeft aan dat de werkgever niet wil weten hoe het met hem of haar gaat.
- Eén op de vijf werknemers vindt dat de werkgever onvoldoende luistert.
- 36% van de werknemers die het lastig vinden om te praten over hun psychische gezondheid geven hiervoor als reden dat ze hierover liever niet praten op het werk.
Verzuim beperken, kennis ontbreekt vaak
Door meer te doen aan preventie kan verzuim worden beperkt, maar veel bedrijven weten niet goed wat ze moeten doen als werknemers uitvallen of wat ze moeten doen om uitval te voorkomen. Een groot deel van de mensen werkt immers bij mkb-bedrijven tot 50 werknemers. Dan heb je geen grote hr-afdeling en mist er soms kennis op dit vlak in de eigen organisatie.
Niet zelf het wiel uitvinden
Voor deze werkgevers is het verstandig om hier kennis en expertise voor in te schakelen. Zij hoeven niet zelf het wiel uit te vinden. Zo hebben verzekeraars bijvoorbeeld preventie scans ontwikkeld. Deze scans laten zien welke risico’s er zijn binnen een organisatie en hoe die beperkt kunnen worden. Bij sommige verzekeraars kunnen werknemers zelfs anoniem gebruik maken van telefonische coaching. Vooral om uitval om psychische redenen te voorkomen. Dat is belangrijk, want psychisch verzuim is één van de belangrijkste verzuimoorzaken.
Doolhof
Als een werknemer ziek wordt, mis je als werkgever niet alleen een waardevolle kracht. Je bent ook verplicht om het salaris voor het grootste deel (minimaal 70%) door te betalen. Samen met de zieke medewerker moet je je ook inzetten voor een snelle terugkeer op de werkvloer. Dit gaat gepaard met een doolhof aan regels. Niet stipt opvolgen van deze regels kan een flinke boete betekenen. Zo’n boete kan oplopen tot een compleet jaarsalaris per zieke werknemer.
MKB verzuim-ontzorgverzekering
Een oplossing voor bovenstaande problematiek is de MKB verzuim-ontzorgverzekering. Deze verzekering biedt naast dekking voor het financiële risico van de loondoorbetaling bij ziekte, vooral maximale ontzorging. De verplichtingen en taken die gepaard gaan met de re-integratie van een zieke medewerker worden zoveel mogelijk uit handen genomen.